sobota, 23 września 2017



   Witam, jak wiadomo, koty są bardzo wdzięcznymi stworzeniami, dlatego powinny dostać wszystko co najlepsze. Nie ma nic bardziej wyjątkowego niż coś stworzonego przez nas specjalnie dla nich. Dzisiaj przedstawię, jak zbudować prosty do zrobienia, tani, duży i estetyczny domek wraz z drapakiem dla naszego kota.

I. Materiały potrzebne do budowy:
  • Płyta meblowa
  • Konfirmaty 7x50 mm ( lub zwykłe wkręty do drewna) 
  • Materiał na obicie domku, np. koc
  • Gwoździe lub zszywki 
II. Płyta meblowa

Konstrukcja naszego domku będzie oparta na płycie meblowej. Do budowy potrzebujemy następującej wielkości formatki:
  • 55 x 45 cm    }x2
  • 45 x 43 cm    }x2
  • 55 x 44,8 cm }x2
III. Zaczynamy 

  Gdy mamy już dociętą płytę meblową, bierzemy jeden z boków o wymiarach 55x45 cm. Będzie on przodem i wejściem do naszego domku. Teraz musimy wykonać w nim okrągły otwór, ja do tego użyłem frezarki, jednak można poradzić sobie także za pomocą nawet zwykłej wyrzynarki, wtedy potrzeba trochę więcej szlifowania krawędzi, aby nadać im odpowiednią gładkość i kształt. 

Następnie bierzemy nasze 2 największe kawałki (55 x 45 cm). Wykonujemy po 3 otwory wzdłuż każdego krótszego boku. Jeden na środku, dwa w odległości 10 cm od dłuższych boku. Wszystkie otwory wykonujemy w odległości 9 mm od krótszego boku.  Do wykonania otworów najlepiej użyć wiertła do konfirmantów. Jednak jeśli takiego nie posiadamy lub używamy zwykłych wkrętów, wystarczą 2 zwykłe wiertła - jedno do wykonania otworu na łeb wkręta lub konfirmatu, a drugie, cieńsze, na otwór pod gwint.

Ważne, żeby najpierw zrobić większy otwór pod łebek, a następnie użyć cieńszego wiertła pod całość wkręta. Pozwoli to zachować centryczność całego otworu. 

Przy samym wierceniu jak i skręcaniu przydatne będą ściski kątowe, jednak nie są one wymagane. 


Mój maluch od początku zainteresował się konstrukcją.

 Gdy nasze 4 boki są już dobrze skręcone, bierzemy się za mocowanie dachu naszego domku. Tutaj także używamy konfirmatów/wkrętów. Nasza góra i dół nie muszą być zrobione z jednego kawałka. Ja wykorzystałem do tego po 2 elementy docięte z odpadów z poprzedniego projektu. 

Widoczny górny otwór w moim przypadku okazał się zbędny, ale o tym w dalszej części. 

 Zanim weźmiemy się za mocowanie spodu,  trzeba przeprowadzić obicie materiałem. Ułatwi to sprawę przy mocowaniu obicia na krawędziach wejścia. 

IV. Obijanie materiałem 

  Teraz czas na najbardziej pracochłonną część. Należy się do niej przyłożyć, żeby materiał był dobrze napięty na domku. Przydatna będzie tu druga osoba, która będzie dociągać materiał. Ja do obicia wykorzystałem zwykłe gwoździe, jednak o wiele wygodniejszy będzie porządny zszywacz tapicerski( Powłoka płyty meblowej nie jest taka łatwa do przebicia) . 

  Ja wyciąłem z nieużywanego koca 2 kawałki materiału, jeden na samą górę sześcianu(57 x 47cm). Jak widać jest ona większa od dachu o 2 cm z każdej strony. Nadmiar spuszczamy i przybijamy do boków domku.  Następnie wycinamy długi kawałek materiału, około 200 x 46 cm, tak aby objął on wszystkie ściany domku. Co ważne, jedną z dłuższych krawędzi musimy obszyć lub (jak w moim przypadku) wykorzystać już obszytą krawędź koca. Obszytą krawędź układamy przy samej górze domku. Dolną krawędź przybijemy dopiero na samym końcu, gdy zamontujemy już dół z płyty meblowej. 



  Jeśli chodzi o otwór wejściowy, pamiętajcie o zabezpieczeniu jego krawędzi, najlepiej po prostu nie wycinać otworu w materiale, a tylko go ponacinać w miejscu wejścia. Następnie odwinąć do wewnątrz i przytwierdzić do krawędzi. O to efekt: 



V. Słupek pod półkę

  Teraz czas na słupek pod półkę. Są dwie drogi, możecie albo przytwierdzić po prostu gotowy drapak w postaci kolumny, albo  obwinąć rurę pcv liną, przyklejając ją na przykład klejem na gorąco. Ja akurat miałem taki drapak, więc użyłem jego. Posiada płaską podstawę, więc zwyczajnie przykręciłem ją wkrętami, robiąc to pomiędzy zwojami liny, żeby ukryć wkręty. Jeśli stosujecie rurę PCV, musicie zrobić otwór w suficie domku i wpuścić ją do środka. (Jak sami widzicie na zdjęciach, wykonałem taki otwór, potem dopiero postanowiłem użyć drapaka, który miałem pod ręką) 

VI. Górna półka oraz jej mocowanie. 

  Górną półkę wykonujemy tak samo z płyty meblowej. Ma ona mieć wymiary 36 x 30 cm. Płytę tak samo jak  domek obijamy materiałem,  krawędzie materiału ściągamy pod spód półki.

Schemat mocowania półki:


 Mocowanie składa się z dwóch elementów: z płaskiego dysku, którego średnica odpowiada średnicy wewnętrznej naszego słupka (może być troszeczkę większy żeby rozepchać lekko rurę) oraz kwadratu z otworem na środku, o wymiarze odpowiadającym średnicy zewnętrznej słupka. Najpierw nakładamy nasz kwadrat tak, żeby był idealnie zlicowany z górną krawędzią słupka. Następnie wpychamy do rury nasz dysk tak, żeby obie części mocowania się zakleszczyły, dodatkowo za pomocą 4 wkrętów przykręcamy część kwadratową do dysku. Po 1 wkręcie na każdy bok kwadratu.

Samą półkę przymocowujemy do części kwadratowej. Wkręty wkręcamy od dołu, dobierając ich wymiar tak, aby nie przeszły na wylot przez półkę.  Najlepiej otwory pod wszystkie wkręty poszerzyć na początku, aby schować ich główki. 

Do półki możemy przymocowywać  różne piłeczki czy inne zabawki na sznurkach za pomocą zwykłego pojedynczego wkręta wkręcanego od spodu. 

Mam nadzieję, że wam się spodobało oraz  że spróbujecie  wykonać domek dla swojego kotka samodzielnie albo chociaż zainspirujecie się do własnej konstrukcji. Zachęcam do komentowania i dyskusji, jako że to początki strony, bardzo prosiłbym o uwagi, co Wam się podoba a co nie, abym wiedział, w którą stronę iść oraz co poprawić. Jeśli wam się podobało, będę wdzięczny, jeżeli udostępniajcie to zainteresowanym znajomym. Jeżeli wykonacie podobny domek, pochwalcie się koniecznie rezultatami. Pozdrawiam i zachęcam do czytania następnych artykułów.

TechniCreator . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates